Universitat Rovira i Virgili

Interculturalitat

Des dels seus inicis l'any 1992, la interculturalitat constitueix el marc de referència més genuí del GREDI per orientar l'activitat investigadora i les accions de transferència i divulgació del coneixement.

Actualment, des d'una perspectiva sociocrítica, aquesta línia està centrada en la reflexió i evolució teòrica, així com en la promoció d'innovacions socials coherents amb el projecte intercultural, en tant que resposta adequada a les necessitats que avui exigeix la globalització, la transnacionalització de les migracions i la gestió de la multiculturalitat en els nostres contextos socials postmoderns. La interculturalitat és un repte en tots els espais micro, meso i macro de la realitat, amb una mirada global i sistèmica.

Dins d'aquesta línia, els àmbits d'estudi desenvolupats pel grup s'han anat obrint des de l'educació al marc comunitari, organitzatiu i institucional, per oferir respostes rellevants al repte de la inclusió i cohesió social. Amb aquesta inquietud alguns dels tòpics més rellevants treballats pel GREDI són:

  • La gestió de la diversitat en el sistema educatiu, les organitzacions socials i les administracions, oferint propostes d'intervenció, recursos empíricament validats i tasques d'assessorament, des del model intercultural.
  • La construcció de contextos interculturals, inclusius i amb una dimensió comunitària, elaborant continguts substantius i accions de transferència pràctica.
  • El desenvolupament de la identitat per a la cohesió social en espais caracteritzats per les xarxes físiques i virtuals comuns multiculturals.
  • El procés d'integració de col·lectius diversos (migrats, autòctons, joves i adults, dones) per al desenvolupament de polítiques, productes i/o accions amb rellevància social.
  • La gestió de la diversitat religiosa en l'espai públic per fomentar el diàleg interreligiós i intercultural.
  • El desenvolupament de les competències interculturals en les organitzacions, tant en l'empresa privada com en les administracions públiques.
  • L'orientació en contextos multiculturals.